V Chorvatsku, zemi, kde obyvatelé katolického vyznánà tvoÅà pÅes tÅi Ätvrtiny obyvatelstva, pÅedstavujà Vánoce a s nimi spojené tradice, pÃsnÄ, zvyky, obyÄeje i obÅady mimoÅádnÄ silný odkaz pÅedků. Vánoce jsou tu svátky vÃry, lásky pokoje, lidské solidarity, ale pÅedevÅ¡Ãm oslavy narozenà Krista. VánoÄnà tradice pÅedstavujà i významnou Äást lidového etnografického dÄdictvà minulosti.
VánoÄnà svátky se slavily a slavà na celém územà Chorvatska v podstatÄ stejnÄ, ale v nÄkterých oblastech se ponÄkud liÅ¡Ã v nÄkterých jednotlivostech nebo se k nim pÅipojujà i nÄkteré specifické lokálnà zvyky.
VánoÄnà obdobà v Chorvatsku zaÄÃná v nÄkterých jeho krajÃch vlastnÄ již v listopadu, a to na svátek sv. KateÅiny, tj. 25. listopadu a trvá vÃce než mÄsÃc. Na pÅelomu listopadu a prosince zaÄÃná i nový cÃrkevnà rok. Vstup do tohoto nového cÃrkevnÃho roku pÅedstavuje advent, tj. obdobà oÄekávánà pÅÃchodu JežÃÅ¡e Krista na zem a pÅÃpravy na nÄj. Chorvaté ÅÃkajà adventu DoÅ¡aÅ¡Äe. V té dobÄ, pÅesnÄji o prvnà adventnà nedÄli se také zapaluje prvnà svÃÄka na adventnÃm vÄnci. Ten se v Chorvatsku splétá z vÄtviÄek stálezelených rostlin, takže spletený vÄnec nemá zaÄátek ani konec a symbolizuje tak Boha s jeho nekoneÄnostÃ. Každou dalÅ¡Ã nedÄli se pak zapaluje dalÅ¡Ã svÃÄka.
V dobÄ adventu se i v Chorvatsku, stejnÄ jako u nás, konajà každý den vÅ¡e zvané roráty – v Chorvatsku se jim ÅÃká zornice nebo rorate. Jsou to rannà bohoslužby, na nichž ser zpÃvajà zvláštnÃ, starobylé, tzv. rorátnà pÃsnÄ.
NedÃlnou souÄástà pÅedvánoÄnÃho obdobà jsou svátky: sv. Barbory (Sveta Barbara, 4. prosince), sv. Mikuláše (Sveti Nikola, 6. prosince) a sv. Lucie (Sveta Lucija, 13. prosince). Svatý Mikuláš i v Chorvatsku obdarovává dÄti jako u nás. Své dárky – sladkosti, oÅechy, suÅ¡ené ovoce jako fÃky a jablka pÅinášà hodným dÄtem v pÅedveÄer svého svátku, tj. 5. prosince, tedy stejnÄ jako u nás, a je i stejnÄ obleÄen. Doprovázà ho vÅ¡ak jen tzv. Krampus, symbol Äábla – Äerta, který vyplácà metlou zlobivé dÄti a dává jim pod polÅ¡táŠmalou rákosku, aby jim pÅipomnÄl potÅebu nápravy.
V nÄkterých chorvatských krajÃch se držà druhá varianta mikulášské nadÃlky: sv. Mikuláš nadÄluje dÄtem nevidÄn dobroty v noci z 5. na 6. prosince, a to do pÅipravených vysokých bot nebo papuÄÃ.
Podle lokálnÃch tradic obdarovával dÄti buÄ svatý Mikuláš nebo nÄkde sv. Lucie, vždy vÅ¡ak v jenom mÃstÄ jen jeden.
V dobÄ od svátku sv. Barbory, tedy od 4. prosince, nejpozdÄji vÅ¡ak do dne sv. Lucie, tedy 13. prosince, vysévajà Chorvaté do pÅipravených nádob obilà (božiÄno žito nebo božiÄna pÅ¡enica), nejÄasnÄji pÅ¡enici, což je u náš zvyk spÃÅ¡e velikonoÄnÃ. VzcházejÃcà obili je symbolem života. Obilà se vysévá do misek, na talÃÅe apod., a to do slabé vrstvy zeminy, kropà se a opeÄovává se. Obilà do Vánoc vzejde a je krásnou zelenou souÄástà vánoÄnà výzdoby. Misky s obilÃm se dávajà jednak na vánoÄnà stůl, jednak pod stromeÄek k jesliÄkám. V nÄkterých krajÃch se tento zvyk se do nÄho zapichovaly hoÅÃcà svÃÄky.
Po celý advent probÃhaly v chorvatských domech a domácnostech pÅÃpravy na vlastnà Vánoce. Od 17. stoletà byly v chorvatských kostelech symbolem JežÃÅ¡ova narozenà jesliÄky, původnÄ jednoduché dÅevÄné, jen s výjevem v chlévÄ. Chorvaté jim ÅÃkajà jaslice, ale v naÅ¡em pojetà jsou to vlastnÄ betlémy. Také jim nÄkde v Chorvatsku ÅÃkajà bethlem nebo bethelem. Do Chorvatska pÅiÅ¡ly jesliÄky – betlémy ze SicÃlie a z Neapole v 17. stoletÃ. Podle tradici postavil prvnà jesliÄky – betlém sv. FrantiÅ¡ek z Assisi v roce 1223 – postavy byly v pÅirozené velikost. V Chorvatsku jsou prvnà jesliÄky znázornÄny v lunetÄ románské katedrály v Trogiru, v rámci jejà plastické výzdoby. Ta je dÃlem mistra Radovana z roku 1240. prvnà chorvatské dochované jesliÄky se nacházejà v zahradnà kapli frantiÅ¡kánského kláštera na ostrůvku KoÅ¡ljun u ostrova Krku. Pocházejà ze 17. stoletÃ. V domácnostech se jesliÄky v jednoduÅ¡Å¡Ã podobÄ staly jednÃm ze symbolů Vánoc v dobÄ pÅed necelými dvÄma sty léty.
Výroba jesliÄek – betlémů dosáhla v Chorvatsku velkého rozÅ¡ÃÅenà a mnohé betlémy, hlavnÄ z 19. stoletà a zaÄátku 20. stoletÃ, jsou dodnes krásnými ukázkami lidové umÄlecké tvorby. Jsou to stejnÄ jako u nás rozsáhlé soubory s ústÅednÃm motivem výjevu v betlémském chlévÄ s jesliÄkami a JežÃÅ¡kem s Äetnými postavami pastýÅů, zbožných venkovanů, sv. TÅà králů a ovcÃ.
VánoÄnà stromek, chorvatsky božiÄno drvce, je dnes nezbytnou souÄástà Vánoc v každé chorvatské rodinÄ, strojà se vÅ¡ak teprve od poloviny 19. stoletà (ostatnÄ ani u nás nemajà vánoÄnà stromky pÅÃliÅ¡ dlouhou tradici). Prvnà stromky byly listnáÄe, teprve pozdÄji ovládly pole jehliÄÅany. Nejprve se stromky zdobily jen různým ovocem, sladkostmi, oÅechy a oÅÃÅ¡ky, pozdÄji k nimi pÅibyly papÃrové a jiné ÅetÄzy, sklenÄné a jiné ozdoby a spousta sladkostÃ.
Starým zvykem, který se už málo dodržuje, bylo tÄsnÄ pÅed Vánocemi pÅinášenà slámy do domu. Tento úkol obstarával hospodáÅ. Sláma se rozprostÃrala na zem do obytné mÃstnosti, hlavnÄ pod stůl, kde byla podávána stÄdroveÄernà veÄeÅe, a kladla se i pÅÃmo na stůl, pod ubrus. Po veÄeÅà se vÅ¡ichni pÅÃtomnà sesedli na slámu do robu mÃstnosti, kde zůstávali až do odchodu na půlnoÄnà mÅ¡i. NÄkde dokonce i spali na slámÄ mÃsto v postelÃch. Sláma symbolizovala narozenà JežÃÅ¡ka v BetlémÄ na slámÄ. A pro venkovské obyvatelstvo byla jakousi zárukou úrody v novém roce.
JednÃm z vrcholů Vánoc zejména pro dÄti byl 24. prosinec, tedy Å tÄdrý den, chorvatsky Badnjak nebo též Badnja noÄ, tedy dne a veÄer pÅed Hodem BožÃm (25. prosinec). Ke Å tÄdrému dni, resp. k Vánocům vůbec patÅily vánoÄnà pÃsnÄ a zpÄvy, chorvatsky božiÄne pjesme, tedy naÅ¡e koledy. V 19. stoletà zaÄaly jednotlivé kraje Chorvatska pÅebÃrat i vánoÄnà pÃsnÄ svých sousedů, takže dnes tvoÅà jakousi mozaiku, v nÞ jsou zastoupeny pÃsnÄ z celé zemÄ.
Kdysi byl Å tÄdrý den dnem půstu, hlavnÄ od masa, a to až do veÄernÃch hodin (bezmasé pokrmy se vÅ¡ak podávaly i k veÄeÅi). Jedly se kaÅ¡e – pohanková, hrachová aj., peÄený hrách, různé polévky, ovoce, oÅechy. Dnes je podávána hlavnÄ ryba – pÅedevÅ¡Ãm treska nebo Å¡tika.
Badnjak byl dnem obdarovávánà – seÅ¡la se celá rodina i s ÄeledÃ, pro každého byl pÅipraven malý dárek. Dárkům se ÅÃkalo božiÄnica a bývalo to obleÄenÃ, jÃdlo, penÃze pro ÄeleÄ aj. DÄti dostávaly vÃc dárků, ale i ty byl dost skromné. V poslednÃch desetiletÃch vÅ¡ak je nadÃlka dÄtà i dospÄlých ÄÃm dál bohatÅ¡Ã – ale to nenà jen pÅÃpad Chorvatska. Dárky mÄly i majà své mÃsto pÅÃmo pod nazdobeným stromeÄkem.
Å tÄdrý dne byl vždy nejbohatÅ¡Ã na nejrůznÄjÅ¡Ã zvyky a rituály, které vÅ¡ak vesmÄs vymizely. Jako témÄÅ jediný se dodržuje slavnostnà obÅad rozsvÄcovánà vánoÄnÃho stromku; svÄtlo jeho svÃÄek symbolizuje svÄtlo, které na svÄt pÅinesl právÄ v tento den JežÃÅ¡. V souvislosti s tÃm se na nÄkolika mÃstech dochoval jeden zajÃmavý zvyk: zapalovala se tÅi velká polena, která symbolizovala sv. Trojici. Když se rozhoÅela, zapalovaly se od nÄj vÅ¡echny svÃÄky v dobÄ. Lidé vÄÅili, že svÄtlo a oheÅ z plen zajistà domu a jeho obyvatelů klid, požehnánà a plnou ochranu.
PrávÄ na Å tÄdrý dne se nejvÃc zpÃvaly vánoÄnà pÃsnÄ – koledy, mezi nimiž patÅily vždy k nejkrásnÄjÅ¡Ãm ukolébavky.
Za hlavnà vánoÄnà svátek se považoval Hod božÃ, chorvatsky BožiÄ, tedy 25. prosince, oslava narozenà JežÃÅ¡ka, svátek klidu, pokoje a hojnosti. V nÄkterých krajÃch chodili lidé v tento den dokonce na tÅi mÅ¡e (chorvatsky pastrica, zornica nebo též mala misa a vela misa). Mladà lidé si na každou z nich oblékali jiné, pokud možno slavnostnà šaty. Od rána byly v domácnostech na stole mÃsy a koÅ¡ÃÄky s fÃky, mandlemi, oÅechy a oÅÃÅ¡ky a jablky; nechybÄla ani láhev pálenky – rakije. ObÄd byl velmi slavnostnà a úÄastnila se to celá rodina, vÄetnÄ Äeledi. VÅ¡eho musilo být dost – vždyÅ¥ Vánoce byly i svátky hojnosti. Hlavnà chody se liÅ¡ily podle oblasti – ve vnitrozemà to bývala peÄená husa, kachna, peÄená krkovice, peÄené sele aj., na pobÅežà hlavnÄ ryby a plody moÅe. Vždy stály na stole mÃse s nezbytnou huspeninou a klobásami. V nÄkterých regionech byla zlatým hÅebem sarma. SamozÅejmÄ byla vždy a vÅ¡ude spousta sladkostà – makovnÃky, oÅechovnÃky, bábovky, speciálnà vánoÄnà peÄivo, vánoÄnà druhy chleba aj.
I dnes je v Chorvatsku BožiÄ svátkem hojnosti, skladbou jÃdel a množstvÃm se od minulosti pÅÃliÅ¡ neliÅ¡Ã, jen je vÅ¡echno jeÅ¡tÄ bohatÅ¡Ã.
Typické pro Chorvatsko bylo božÃhodové blahopÅánÃ. NejdÅÃv si pÅáli jen Älenové rodiny, resp. domácnosti, pak se pÅánà rozÅ¡ÃÅilo na pÅÃbuzné a pÅátele, posléze na vÅ¡echny mÃstnà obyvatele. Chodilo se pÅát na tzv. koledovánà (chorvatsky koledjanje), pÅiÄemž se zpÃvaly speciálnà pÃsnÄ; pÅánà mÃvala ustálenou formu. KolednÃci byli vesmÄs mladà lidé, ÅÃkalo se jim Äestitari, tedy nÄco jako gratulanti. PÅi svém blahopÅánà dostávali drobné dárky.
Ale BožiÄem svátky nekonÄily. I celý následujÃcà týden byl bohatý na svátky, které se slavily hlavnÄ na venkovÄ. Tak 26. prosince, na sv. Å tÄpána (Sveti Stjepan), obcházeli mladà mužové vesnici a blahopÅáli vÅ¡em Å tÄpánům a Å tÄpánkám. Na sv. Jana (Sveti Ivan) se žehnalo vÃno a vynášela se sláma, která zdobila o hlavnÃch svátcÃch mÃstnosti. Pak se jimi obkládaly ovocné stromy, aby lépe rodily.
Na svátek MláÄátek (28. prosince), kterému Chorvaté ÅÃkajà Nevina djeÄica nebo též HerdoÅ¡evo, chodili v nÄkterých krajÃch mladÃci s vrbovými proutky na „mrskut“, ale ne na velké výprasky, jen pár mÃrných Å¡vihnutÃ. NÄkde se v ten den volà i „král“.
ZatÃmco vlastnà Vánoce byly a zůstaly svátky rodinnými, intimnÃmi, majà oslavy Nové roku jiných charakter. Slavà se v Å¡iroké okruhu pÅátel a známých. Dnes nemá Nový rok vůbec charakter kÅesÅ¥anského svátku. Ani nikde na chorvatském venkovÄ se nezachovaly žádné staré obyÄeje spojené s oslavou Nového roku, žádné staré pozdravy a blahopÅánÃ. Nový rok vyslovenÄ obÄanským svátkem, i s jeho nejnovÄjÅ¡Ã tradicÃ.
VánoÄnà svátky jsou zakonÄeny svátkem TÅà králů (Tri kralja); katolická cÃrkev v ten den slavà Zjevenà PánÄ, pÅipomÃnajÃcà Kristův kÅest v Åece Jordánu. Svátek TÅà králů je spojen s pÅÃchodem tÅi mudrců z Východu do Betléma, aby se poklonili právÄ narozenému JežÃÅ¡kovi v betlémském chlévÄ a položili mu k nohám své dary – zlato, kadidlo a myrhu.
Podle starého obyÄeje obcházel ten den knÄz se dvÄma pomocnÃky vÅ¡echna stavenà ve vesnici a žehnal jejich obyvatelům. Ti jej oÄekávali ve slavnostnÃm obleÄenÃ. Žehnal nejen lidem, ale i domu, zvÃÅatům, sadu a polÃm. Rodina mu vyjádÅila své dÃky dárky v naturáliÃch nebo penÄzi. KromÄ toho chodili po vesnici tzv. zvjezdari; to byly trojice chlapců obleÄených jako tÅi králové. Nosili s sebou svÃtÃcà hvÄzdu symbolizujÃcà betlémskou hvÄzdu, která vedla tÅi mudrce z Východu do Betléma k JežÃÅ¡kovým jeslÃm. Trojice zpÃvala koledy a jiné pÃsnÄ duchovnÃho charakteru a pÅála lidem Božà požehnánÃ. I tito chlapci bývali obdarováváni. Tento zvyk se jeÅ¡tÄ v nÄkterých krajÃch udržel.
Chorvatské VánoÄnà pÃsniÄky
Zdroj: Hrvatski informativni centar – HIC: www.hic.hr
Vánoce v Chorvatsku